Egy még álló ipartörténeti emlék a somosi kisvasút alagútja. A kisvasút a Somoskő környéki kőbányákból (a macskalyuki bányától is) szállította le a követ a vasútállomás melletti rakodóra. Macskalyuktól Somoskőújfaluig kb 14 km hosszú volt a pálya.A kisvasútnak volt egy hídja is, ami elpusztult az idők során, a pillérek darabjai még fellelhetők az erdőben.
1963-ban megszűnt a kisvasút forgalma, előző évben zárták be a medvesi bazaltbányákat. A Salgótarjáni Városi Tanács úttörővasúttá szerette volna átalakítattni a kisvasutat, de nem rendelkezett elég forrással (kb. 3 millió forint), így 1965-ben felszedték a síneket. A kisvasút nyomvonala megmaradt, jól járható, hegyikerékpáros útvonalnak van kijelölve.
A Karancs

Kicsinek tűnik az alagút, pedig 3 méternél is nagyobb lehet a belmagassága.
Hogy az idők során hullott le a kő, vagy eredetileg is így építették meg nem tudni.
Ez a beálló már kicsit beomlott...
...van amelyik még tartja magát.
Az alagút keleti végében az oldalfalakról is hiányzik a kő.
A keleti kijárat...
...ami innen bejárat :)
Ezen a részen történt 1948-ban egy "igazi" vonatrablás, amikor álarcos fegyveresek kirabolták a fizetést szállító szerelvényt.
Megújult az első szénlelőhelyre emlékező tábla.
A Salgótarjáni Kohász Természetbarát Club elhunyt túristái emlékére állított kopjafa.
Vaddisznó "szántás"
Lépcső az erdőbe.
Pók a fülben.
Pár éve egy nagyobb eső elmosta az eresztvényi záportározót. Az idén kijavították a gátat, ismét egy rendezett kis tóvá vált a tározó.
Somoskői vár 3D-ben.
Kőbánya a Sátoros oldalában.
Végre nem csak a szénbányászoknak van emlékműve, hanem a somosi kőbányászoknak is. Stílusosan bazaltba faragva.